10.04.2018

Rozhovor s našim CEO a spoluzakladateľom Refurbished

cover

1. Ahoj Jaro, začnime zľahka. Prečo práve renovovaná výpočtová technika?

Začali sme ako väčšina podnikavcov. Všimli sme si dieru na trhu, a tak sme to skúsili. Samozrejme išlo na začiatku o biznis, no zároveň sme chceli ľudom priniesť produkty, po ktorých budú túžiť - to znamená super kvalitu a výkon, no za super cenu. Renovovaná technika nám postupom času učarovala natoľko, že sme v nej chceli byť najlepší a začali sme sa zlepšovať v každom smere.

2. Kedy to vlastne celé začalo? Prvá myšlienka či prvý renovovaný notebook?

Uff, ťažká otázka. Bolo to naozaj dávno. Začínali sme samozrejme od podlahy, kedže väčšina produktov boli “klasické repasy” tak, ako to bolo zvykom nielen u nás, ale aj v v Európe - surový, menej kvalitný a samozrejme lacný, bez služieb, či záruky. Neskôr sme sa vydali cestou kvalitnej a poctivej renovácie a to bolo to, čo na našom trhu vtedy chýbalo. Dôsledkom toho bola samozrejme obrovská spokojnosť zákazníkov, budovanie dôvery a sila našej značky, ktorá z roka na rok rástla. Dnes máme pod sebou množstvo spokojných zákazníkov, veľkých firiem, či obchodných partnerov. Aj vďaka nim sme jednotkou na našom trhu.

3. Ak to nie je tajomstvo, odkiaľ k vám chodia všetky produkty? Koľko ich príde za týždeň?

Väčšinou pochádzajú z krajín EÚ a týždenne sa môžeme tešiť na dodávku vyše 1 000 kusov. Výber použitej techniky je samozrejme veľký, no je celkom zložité vybrať práve tú, ktorá sa na takúto renováciu hodí. Na to máme vlastný kľúč/know-how, ktorý sme vyvíjali niekoľko rokov. Máme naozaj vysoké štandardy. Aj keď je to tá ťažšia cesta, pre nás je to jediné východisko, ak chceme hrať stále 1. Ligu. Prejavuje sa to samozrejme aj v praxi. Veľmi nás teší, že naše zariadenia majú percentuálny podiel opráv či reklamácií len 0,6 % zo všetkých predaných kusov. Len pre porovnanie, pri nových produktoch je toto číslo aj 10-násobne vyššie.

Ceo Spoločnosti Jaroslav Žerebák

4. Ako taká renovácia vlastne prebieha a koľko trvá? Vyzerá to ako celkom zložitý proces…

To áno. Renovácia je naozaj náročná a každý kus zaberie aj niekoľko hodín. Každý jeden člen tímu má svoju presnú úlohu v tomto cykle. Len samotné čistenie sa skladá z viacerých fáz od základného až po “leštenie”. Ďalej samozrejme testujeme každú jednu súčasť zariadenia, nahrávame nový softvér, pripravujeme slovenské klávesnice, či balíme do voňavých škatúľ. Dôležité sú samozrejme aj výstupné kontroly a kontroly kvality. Aj napriek tomu sem-tam niečo nevyjde a máme prúser. Svoju prácu berieme naozaj zodpovedne.

5. Renovovaná IT technika je celosvetový trend, no k nám na SR sa dostal pomerne neskoro. Čomu to pripisuješ?

Toto nie je úplne pravda, aj keď sa to na prvý pohľad môže zdať, kedže je zvyk, že Slováci len kopírujú úspešný biznis zo zahraničia. Keď sa bavíme o naozaj kvalitnej renovácii so službami, aké ponúkame aj my, tak tá sa vo svete len tak nenájde (je jej len mizivé percento) a skôr je ešte v začiatkoch. Z tohto pohľadu sme celkom priekopníci v tomto segmente, na čo sme aj právom hrdí a stále ho chceme posúvať dopredu.

6. Značka Refurbished, ktorá sa venuje práve renovovanej technike, komunikuje tému ekológiu ako jednu z najdôležitejších. Vieš nám povedať nejaké čísla, čo sa týka elektroodpadu u nás a vo svete?

Čo sa týka nás, tak ročne zrenovujeme vyše 35 000 produktov a počet z roka na rok narastá. Je to pre prírodu obrovská pomoc, keď si vezmete, že sa na výrobu priemernej PC zostavy, ktorá váži zhruba 24 kilogramov, spotrebuje podľa štúdie United Nation University (UNU) najmenej desaťkrát toľko fosílnych palív a chemikálií a zhruba 1 500 kilogramov vody. Celkovo teda výroba počítača s monitorom pohltí 1,8 tony surovín, čo je hmotnosť automobilu strednej triedy. A to už je naozaj na zamyslenie.

Popri téme ekológie kladieme dôraz nielen na veľký počet produktov, ale pre mňa osobne, hlavne kvalitu a spokojnosť našich zákazníkov. Veľa firiem nás spája s lacným “repasom”, a to nám robí drobné problémy v predaji, nakoľko ľudia produktu neveria. Vďaka našej zodpovednej komunikácií smerom von z firmy sme už veľkú skupinu zákazníkov presvedčili a drvivá väčšina, ktorá dala prednosť nám, si už od konkurencie nič nekúpi. Samozrejme, nie je to len a len o biznise, to by sme týmto štýlom ďaleko nedotiahli. Našim cieľom je ľudí vzdelávať či angažovať sa v téme ekológie a udržateľnosti. Ukázať, že keď je niečo lacnejšie, neznamená to automaticky niečo horšie, práve naopak. Naše produkty majú veľmi dobre vyvážený pomer cena/výkon a vďaka obrovskému výberu sa nestane, že by si zákazník kúpil nejakú mašinu, ktorej parametre nikdy nevyužije. Náš tím je veľmi ochotný, čo sa týka pomoci či doporučení správneho zariadenia pre jednotlivcov alebo firmy. Kľudne nás otestujte na našej e-mailovej adrese alebo Facebooku ;)

Čistenie Komponentov A Ich Update Dôkladné Čistenie A Dezinfekcia Povrchov

8. Veľa ľudí si myslí, že renovovaná technika znamená, že daný stroj bol pokazený a tým pádom má k nemu istý odpor. Prečo si myslíš, že vznikol tento mýtus?

Áno, máš pravdu a dosť to deformuje náš trh, lebo ľudia nás hádžu do jedného koša s “konkurenciou”, ktorá ide práve týmto štýlom.

Je to však pravdepodobne aj kvôli tomu, že bolo populárne používať na používanú techniku termín repasovaná = opravovaná, čo ale pri renovovanej technike neplatí a v 95 % našich produktov, je v plnom funkčnom stave. Ak sa stane, že je niečo “pokazené”, testujeme to o to dôkladnejšie a používame pri tom kvalitné náhradné diely.

9. Môžeš nám prezradiť plány do budúcna? Nechcete zabrdnúť napríklad aj do produktov Apple?

Plánov máme samozrejme veľmi veľa, no keď si sa opýtal už konkrétne na produkty značky Apple, tak áno, plánujeme pracovať aj s nimi. Mali sme aj teraz pár kusov v našej ponuke, no je to natoľko atraktívna značka, že sa predajú behom pár minút. Čo je len a len dobre.

Okrem toho chceme ľudom ešte viac vysvetliť, že renovovanej techniky sa naozaj netreba báť a pokiaľ by si vybrali značku Refurbished, garantujeme každému služby na prvotriednej úrovni. To je ale beh na trochu dlhšiu trať, no sme na dobrej ceste už teraz.

Každá Klávesnica Má Zrenovovaný Povrch A Slovenskú Lokalizáciu

10. Ak by si začínal s podnikaním práve dnes, čo by si urobil inak? Je niečo, čo ľutuješ alebo by si sa danej "situácií" chcel dnes radšej vyhnúť?

Asi väčšina slovenských firiem, ktoré začínali v tom čase kedy my, sa učila predovšetkým na vlastných chybách štýlom pokus/omyl. Nebolo to inak ani v našom prípade, no o to viac si cením náš progres, a to, kde sme teraz. Myslím, že nás už len-tak niečo nerozhádže. Určite by sa toho dalo zmeniť veľa, ale všetko malo svoje opodstatnenie. Z tohto titulu by som nemenil nič.

Aj dnes sa každou jednou chybou učíme a stále nás poháňa túžba byť čo najlepší nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí, kde už čoskoro plánujeme expanziu.

__

Rozhovor bol pôvodne publikovaný na webe Startitup

Sledujte náš
Facebook